post

مراقبت از گوش ها و سلامت شنوایی

مراقبت از گوش ها و سلامت شنوایی

اهمیت شنوایی و حفظ سلامت گوش ها بر کسی پوشیده نیست و از آنجایی که محافظت از این موهبت خدادای بسیار حائر اهمیت می باشد همه افراد باید نکاتی را در راستای حفظ سلامت گوش و قدرت شنوایی خود مد نظر داشته باشند. بسیاری از آسیب های وارده به گوش غیر قابل جبران می باشند و افرادی که قدرت شنوایی خود را از دست میدهند امکان درمان و بازگردانی مجدد آن وجود ندارد و این موضوع سبب کاهش کیفیت زندگی فرد و کاهش امید به زندگی در بیماران می شود. اما خوشبختانه می توانید با رعایت چند نکته از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمایید.

یکی از موارد بسیار مهم دوری کردن از صداهای بسیار بلند موجود در محیط اطراف می باشد، این صدا می تواند حتی توسط وسایل دیجیتال موجود در محیط منزل نیز ایجاد شود و باید به این نکته توجه کنیم که استفده از این وسایل با صداهای بسیار بلند میتواند آسیب جدی به سیستم شنوایی ما وارد نماید. در برخی از موارد (به عنوان مثال در برخی از محیط های کاری)امکان کاهش شدت صداهای محیطی وجود ندارد و در این محیط ها لازم است که از پدهای محافظ گوش و یا گوشی های مخصوص استفاده شود.

بصورت روتین و منظم با مراجعه به متخصص گوش حلق و بینی از سلامت شنوایی خود اطمینان حاصل کنید و در صورتیکه کاهش قدرت شنوایی شما پیش از اینها شروع شده است با رعایت نکات معرفی شده از بدتر شدن آن جلوگیری نمایید. شناسایی بموقع مشکلات شنوایی و انجام اقدامات مربوطه بسیار حائز اهمیت است. در زندگی روزمره خود با صداهای گوناگونی روبرو هستیم که کنترل کردن بسیاری از آنها از عهده ما خارج است اما شدیدا توضیه می شود که در مواردی که تحت کنترل خودمان می باشد مراقب قدرت شنوایی خود باشیم به عنوان مثال با کاهش مدت استفاده از هدفون ها و کاهش شدت صدای موزیک پخش شده در اطراف میتوانیم تا حدود زیادی از بروز اینگونه مشکلات پیشگیری نماییم.  به عنوان یک راهنمای تقریبی جهت کنترل شدت صدای موجود در محیط میتوانیم اینگونه بیان کنیم که در صورتیکه در زمان پخش صداهای اطراف شما قادر به شنیدن کامل و واضح صدای خود نمی باشید این به معنی بالا بودن شدت صداهای موجود در محیط می باشد.

یکی از علائم بروز مشکلات شنوایی عدم امکان شنیدن صداهای با فرکانس بالا از قبیل زنگ درب منزل، تلفن و یا آلارم ساعت می باشد و یا حتی در برخی موارد در مکانهای به نسبت شلوغ علی رقم گذشته توان درک مکالمه طرف مقابل را به درستی نخواهیم داشت.

در مواردی که در محیط های با آلودگی صوتی مشغول به کار هستید علاوه بر استفاده از محافظ های شنوایی، بصورت متناوب و دوره ای برای خود استراحت در محل های ساکت را مد نظر قرار دهید.

مقیاس اندازه گیری شدت صدا دسی بل dB می باشد. صدای زمزمه آرام شدتی تقریبا برابر با سی دسیبل دارد و شدت صدای یک مکالمه معمولی برابر با 60 دسیبل می باشد و شدت صدای یک موتور سیکلت روشن تقریبا برابر با 95دسی بل است. قرار گرفتن در معرض صداهای بلند تر از هفتاد دسی بل در طولانی مدت میتواند آسیب جدی به قدرت شنوایی شما وارد کند. طبق آمار از دست دادن قدرت شنوایی سومین مشکل مزمن شایع میان جوامع آمریکایی معرفی شده است و این آمار تقریبا دوبرابر میزان شیوع دیابت می باشد. در آمریکا حدود چهل میلیون نفر از افراد 20 تا 69 سال درگیر ناشنوایی ایجاد شده توسط صداهای بلند می باشند و از هر 4 نفر یک نفر به نحوی دچار کاهش قدرت شنوایی شده است. بر خلاف تصور عامل بسیاری از این مشکلات صرفا بخاطر حضور در محل کار با صداهای بلند نبوده است و صداهای موجود در زندگی روتین افراد سبب ایجاد این مشکل در آنها شده است.

هر  فرد بطور میانگین در بدو تولد دارای شانزده هزار سلول مویی در گوش داخلی خود می باشد که مغز از طریق این سلول های مویی قادر به شنیدن صدای محیط اطراف می باشد. متاسفانه در صورت تخریب این سلول ها امکان ترمیم نداشته و تخریب ایجاد شده دائمی خواهد بود.

پس بهتر است که در طول زندگی روزمره خود مراقب سلامت شنوایی خود باشیم و بصورت دوره ای با مراجعه به متخصص گوش حلق و بینی از بروز مشکلات غیر قابل درمان بعدی جلوگیری نماییم.

 

 

(0) دیدگاه ها

خطا

برای ثبت دیدگاه ابتدا میبایست وارد حساب کاربری خود شوید